De beklimming

Kilimanjaro Lemosho Glades noordelijke route.

Google om een idee te krijgen hoe we lopen slapen klauteren en afzien; Lemosho route north

Deze schitterende variatie op de Shira Route wordt nog weinig gebruikt. Het slagingspercentage van onze 8 daagse tocht en route is  met > 75% zeer hoog.
wij slapen in tenten,zie hier de
Hoogte en afstandstabel:
Lemosho Glades noord hoogte tabel
Walk High,Sleep Low

Avond voor de start van de beklimming.

De avond voor de start van de beklimming worden we door de hoofdgids in onze lodge opgezocht voor de breefing. we krijgen advies over onze bagage die door de dragers mee naar boven moet worden genomen en over de inhoud van onze daypack.

Dag 1.    (5,4 km)

We worden van onze  lodge (Moivaro in Arusha) met Landrovers en Landcruisers opgehaald en rijden dan naar een punt waar wij ons met de dragers en de overige crew voor de beklimming samenvoegen.

De Londrossi gate waar wij ons moeten registeren,daarna is het nog ongeveer 12 km naar het startpunt van de beklimming. Wanneer de weg in slechte conditie is,kan het zijn dat we de laatste 1,9 km te voet verder moeten vanwege de gevaarlijke situatie die dan ontstaat.

Bij het startpunt begint het echt,onze eerste lunch !
Vanaf het Lemosho Start Point (2.424m) tot het Forest Camp (2. 821m waar we de 1e nacht doorbrengen ) bedraagt de afstand 5,4 km, met een hoogteverschil van 397 m. Op dit gedeelte van de beklimming zullen we veel vogels en klein wild zoals de White Colobus monkey.

Dag 2     (7,7 km)

Van Forest Camp naar Shira One Camp (3.508m waar wij de 2e nacht doorbrengen) op de westelijke rand van het Shira Plateau, een hoogteverschil van 687m.

Terwijl wij het landschap langzaam zien veranderen van een tropisch regenwoud naar een heide gebied kunnen we vandaag voor de eerste keer de top van de Kilimanjaro zien.

Het is normaal wanneer we op deze hoogte enige last van hoofdpijn gaan krijgen. Maar daar hebben we evt. Ibuprofen of Diamox tabletten voor.

De afstand naar Shira One is 7,7 km.
Om aan de hoogte te wennen kunnen wij  een hoogte excursie naar de Shira Ridge 3.959m maken (Kilimanjaro’s derde vulkanische top). Hierna dalen wij dan weer af naar Shira One Camp(3.508m)

Dag 3.     (9,4 km)

Shira One Camp (3.508m) naar Moir Hut (4.166m) over het Shira Plateau.

Een geweldig mooie tocht door het heide gedeelte van de Kilimanjaro die ons bij Moir Hut tot vlak onder de pieken brengt.
Hoogteverschil 658m, afstand 9,4km.
Over het Shira plateau naar Moir camp (4.166m  3e overnachting)

Eventueel wordt er een acclimatisatieklim naar 4.305 m uitgevoerd om voor de overnachting weer naar het kamp af te dalen.(walk high,sleep low)

Dag 4.    (17,0 km)

Met de klok mee, lopen we over de noordelijke hellingen van de Kilimanjaro van Moir Hut (4.166m) naar Pufu camp (4.040m).
Hoewel dalend, is het zeker geen gemakkelijke dag, vanwege de vele rotsige kloven die overgestoken moeten worden. Afstand 9 km.

Dag 5.   (4,9km)

Pofu camp (4.040m) – 3rd Caves Camp. (3.971m)

Licht dalend, maar makkelijker dan dag 4 omdat de kloven op dit traject minder diep liggen.

3rd Cave Camp (3.971m)

Vanaf 3rd Cave Camp hebben we mooi zicht op de top van de Kilimanjaro en ’s avonds op de verlichte dorpen aan de kant van Kenia.

Dag 6 / 7

Van 3rd Caves Camp (3.971m) naar School Hut (het basis camp op 4.722m), top poging en afdaling naar Millenium Camp.

We vertrekken heel vroeg in de ochtend om zo vroeg als mogelijk in het basis kamp aan te komen.
Een geleidelijk stijgend pad met een hoogtewinst van 751 m en een afstand van 4,9 km.
3rd Cave naar Schoolhut
School Hut (4.722m)

In het basis kamp worden de laatste voorbereidingen voor de top poging gedaan.
Na aankomst doen we nog een acclimatisatie klim. Na een vroeg diner gaan we naar bed om rond 23:00 gewekt te worden om aan het laatste deel van de beklimming te beginnen. Aan de hand van de conditie en stijgsnelheid van de groep zal onze gids de precieze starttijd bepalen

We vertrekken vanaf School Hut (4.722m) via Hans Meyer Cave (5.243m) en Gilman’s Point (5.708m) naar  Uhuru Peak (5.895m).

Dit laatste gedeelte – met name de laatste 550m – zijn zeer zwaar en zullen we moeten vechten om de top te bereiken. Ongetwijfeld krijgen we het gevoel te willen gaan slapen wat we moeten zien te overwinnen.

Als we rusten , mogen we niet liggen en de ogen niet dicht doen.wij moeten op dit punt onze gids vertrouwen in zijn oordeel of we verder kunnen en mogen gaan of dat er een potentieel gevaarlijke situatie ontstaat waardoor we de beklimming niet verder kunnen doorzetten.
Misselijkheid en hoofdpijn zijn op deze hoogte normaal en ongeveer een kwart van de klimmers zal voor of op Gilman’s Point overgegeven hebben.

Toch hoeft dat geen indicatie te zijn dat we de tocht niet verder kunnen maken. Het is zeer belangrijk dat we met onze gids blijven communiceren zodat hij onze situatie goed kan blijven inschatten.

Op Gilman’s Point, op de rand van de krater, kunnen we uitrusten en waarschijnlijk van de zonsopgang genieten.
Hiervandaan hebben we een schitterend uitzicht op Mawenzi en de oostelijke ijsvelden.
De meesten willen hier omkeren omdat ze zich zo rot voelen. Toch kunnen we Uhuru Peak al zien liggen en heeft nog maar 187 verticale meters te gaan. Onderweg hebben we voldoende tijd om uit te rusten en is het uitzicht ronduit schitterend!

Op weg naar de top.Uhuru Peak! 5.895 m

De zuidelijke gletschers op de kraterrand.

Op de top zal de gids ons vertellen hoe lang wij daar mogen verblijven. Dit is afhankelijk van onze conditie, snelheid en de weersgesteldheid.

De afdaling gaat van Stella Point (5.752m) via een lunch bij Barafu Camp (4.681m) naar Millenium Camp (3.820m).
Ook de afdaling maakt een belangrijk deel van de tocht uit.

We dalen af via de Mweka Route die voornamelijk uit puinsteen bestaat en een stevige aanslag op onze beenspieren zal plegen.

Dag 8. Naar de Mweka Gate 1.641m

In de morgen dalen we over een bospad door het tropisch regenwoud af van het Millenium Camp naar de Mweka Gate (1.641m) om daar het summit register te tekenen.

YYYYeeesss..........   Een droom die hopelijk uit gaat komen !